Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Article - udostępnij
X

Jak ważne jest żelazo w diecie dziecka po pierwszym roku życia?

 

Sprawdź jak ważną rolę odgrywa żelazo w diecie dziecka po ukończeniu pierwszego roku życia oraz jak pokryć zapotrzebowanie na żelazo w diecie Juniora?

piątek, 20.10.2017

Rola żelaza w diecie Juniora

Żelazo to ważny składnik mineralny, zazwyczaj kojarzony z czerwonymi krwinkami, a jego niedobór z anemią. I słusznie, bo żelazo wspiera formowanie się czerwonych krwinek. Mało kto jednak wie, że żelazo to także ważny składnik potrzebny do rozwoju tzw. funkcji poznawczych dziecka. Ponadto, żelazo (podobnie jak witamina C) jest również immunoskładnikiem, potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Zapotrzebowanie na żelazo i witaminę C

Po 1. roku życia zapotrzebowanie na witaminę C utrzymuje się na tym samym poziomie co w wieku niemowlęcym,  natomiast zapotrzebowanie na żelazo (w przeliczeniu na kg masy ciała dziecka) zmniejsza się w stosunku do okresu 0,5-1, ale w dalszym ciągu jest wysokie! 
Normy spożycia na żelazo i witaminę C dla niemowląt wynoszą odpowiednio:

 

Grupa (wiek)

Rodzaj normy

Zapotrzebowanie na żelazo (mg)

Zapotrzebowanie na witaminę C (mg)

Niemowlęta 0 – 5 miesięcy

AI*

0,3

40

Niemowlęta 5-12 miesięcy

AI*

11

50

Dzieci 12-36 miesięcy

RDA**

7

40

 

Źródło: http://www.imid.med.pl/images/do-pobrania/Zywienie_niemowlat_www.pdf

*AI (ang. Adequate Intake)– wystarczające spożycie

**RDA (ang. Recommended Dietary Allowances)– zalecane spożycie

 

Jak pokryć zapotrzebowanie na żelazo w diecie dziecka po pierwszym roku życia?

Aby mieć pewność, że dostarczysz swojemu dziecku odpowiednią ilość żelaza, zadbaj o to, by jego dieta była urozmaicona i zawierała produkty z różnych grup spożywczych, będące źródłem tego składnika, wliczając w to produkty dla niemowląt, takie jak mleko modyfikowane. Innymi źródłami żelaza dla juniora są: czerwone mięso (np.: polędwiczka wołowa), nasiona roślin strączkowych (np. czerwona soczewica, biała fasola), kasza jaglana, ciemnozielone warzywa (np. szpinak), jajka. Warto też wiedzieć, że przyswajalność żelaza zwiększa się w obecności witaminy C. Z tej przyczyny również mięsny posiłek powinno się uzupełniać świeżymi warzywami (np. pomidorami, papryką) lub owocami (np. sokiem pomarańczowym lub sokiem z czarnej porzeczki), które są jej źródłem .

Nestlé  Junior – źródło żelaza dla Twojego dziecka

Z myślą o potrzebach rosnącego dziecka, mleko modyfikowane Nestlé Junior zostało wzbogacone w żelazo i witaminę C, stając się bogatym źródłem tych składników. 2 porcje mleka modyfikowanego Nestlé Junior (500ml) dostarczają 75% zalecanego dziennego spożycia dziecka na żelazo, a witamina C obecna w mleku modyfikowanym wspiera jego wchłanianie. Mleko Nestle Junior może być podawane jako samodzielny posiłek lub jako podstawa do przygotowania dania mlecznego. Podając dziecku 2 kubki mleka modyfikowanego Nestlé Junior dziennie uzupełnisz jego dzienne zapotrzebowanie na żelazo i witaminę C. 

 

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Zarejestruj się!

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.