Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
eLearn Article - udostępnij
X
działaj

Obawy związane z ciążą i rozwiązania dotyczące diety

Ciąża jest fascynująca, porywająca oraz zupełnie inna u każdej kobiety.

 

Poniżej znajdziecie listę częstych obaw związanych z ciążą wraz z działaniami przynoszącymi pozytywny skutek, które pomogą uczynić Twoją ciążę czymś jeszcze bardziej wyjątkowym.

 

Zachcianki

Chociaż nikt tak naprawdę nie wie, kiedy mogą się pojawić, doświadcza ich niezliczona ilość mam. Mogą dotyczyć wszystkiego, poczynając od arbuza i czekolady, a na lodach z gorącą polewą kończąc.

 

Co możesz zrobić, gdy masz zachciankę:

 

  • Nie osądzaj – zachcianki są czymś naturalnym, gdy jesteś w ciąży!

  • Nie przesadzaj z wielkością porcji i pamiętaj o zdrowej diecie.

 

Poranne nudności

Mdłości i wymioty są zmorą wielu przyszłych matek, szczególnie w trakcie pierwszego trymestru. Przyczyna pozostaje nieznana, ale mogą to być zmiany hormonalne lub obniżony poziom cukru we krwi podczas wczesnej ciąży. Jak wskazuje nazwa, nudności często występują rano, ale mogą pojawić się o każdej porze dnia!

 

Wskazówki, jak radzić sobie z porannymi nudnościami:

 

  • Spożywaj mniejsze porcje jedzenia.

  • Jedz odżywcze rzeczy, ale w porcjach wielkości przekąski.

  • Twój zmysł węchu podczas ciąży może być wyostrzony. Staraj się unikać potencjalnych przyczyn, takich jak bardzo aromatyczne pożywienie, perfumy lub dym papierosowy.

  • Wybieraj łagodne smaki. Przekąś coś przed snem i po przebudzeniu, na przykład suchy tost lub słone krakersy.

  • Przyjmuj witaminy dla kobiet w ciąży w trakcie lub po posiłku.

  • Jeśli nudności są dotkliwe, porozmawiaj z lekarzem.

 

Zatwardzenie

Hormony ciążowe rozluźniają mięśnie jelit i spowalniają ruchy jedzenia w jelicie. Również dziecko wywiera nacisk na jelita, co dodatkowo spowalnia proces trawienia.

 

Stosuj te proste rozwiązania aby wszystko wróciło do normy:

 

  • Codziennie pij dużo płynów takich jak woda, herbata bez kofeiny, sok z suszonych śliwek, mleko bądź zupy. Pomocne mogą też być warzywa i owoce o dużej zawartości wody – seler, jagody, arbuz.

  • Spożywaj więcej pokarmów bogatych w błonnik, takich jak owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste.

  • Bądź bardziej aktywna – ćwiczenia, takie jak regularne spacery, pomogą w trawieniu!

 

Spuchnięte kostki

Puchnięcie kostek jest powszechnym niepożądanym skutkiem ciąży. Twoje ciało naturalnie zatrzymuje więcej płynów dla ciebie i dziecka. Puchnięciu mogą też sprzyjać zmiany hormonalne. Spuchnięte kostki są bardziej zauważalne wieczorami, szczególnie gdy byłaś na nogach cały dzień.

 

Poniższe porady mogą przynieść ci ulgę:

 

  • Pij dużo płynów.

  • Trzymaj nogi w górze zawsze gdy jest to możliwe.

  • Unikaj noszenia ciasnych butów.

 

Jeśli opuchlizna cię niepokoi, skonsultuj się z lekarzem.

 

Zgaga

Zgaga, uczucie pieczenia w klatce piersiowej, może być spowodowane naciskiem dziecka na żołądek i jelita. Ponieważ kwasy żołądkowe wypychane są do przełyku, a mięsień na szczycie przełyku rozluźnia się, powoduje to nieprzyjemne uczucie pieczenia zwane „zgagą”.

 

Sprawdź czy poniższe zmiany w diecie skutecznie złagodzą objawy zgagi:

 

  • Spożywaj mniejsze posiłki częściej i jedz powoli.

  • Unikaj tłustych i pikantnych potraw.

  • Zanim się położysz spróbuj odczekać przynajmniej godzinę od posiłku.

 

Skonsultuj się z lekarzem zanim zaczniesz przyjmować dostępne bez recepty leki na nadkwasotę, ponieważ wiele z nich zawiera wysokie dawki sodu.

 

Wegetarianizm

Diety wegetariańska oraz wegańska są bezpieczne w okresie ciąży, jeżeli zostały dobrze zaplanowane i zawierają wysokojakościowe białka i odpowiednie proporcje produktów pełnoziarnistych, owoców, warzyw oraz zdrowych tłuszczy.

 

Możesz również wykonać następujące kroki:

 

  • Poproś swojego lekarza o suplement diety dla kobiet w ciąży zawierający witaminę B12, witaminę D, kwas foliowy, żelazo, wapń oraz cynk, aby wzbogacić swoją dietę o brakujące składniki odżywcze.

  • Poinformuj lekarza prowadzącego ciążę, że jesteś (lub planujesz zostać) wegetarianką lub weganką.

 

Unikanie nabiału

Jeśli nie jesz produktów mlecznych, nie martw się. I tak możesz dostarczyć swojemu organizmowi wystarczającą ilość wapnia!

 

Rozważ następujące opcje podczas robienia zakupów:

 

  • Wybieraj produkty nie zawierające mleka o dodatkowej zawartości wapnia, takie jak sok pomarańczowy, mleko sojowe, mleko migdałowe oraz płatki.

  • Znajdź suplement diety zawierający wapń. Wapń pochodzący z produktów niemlecznych nie wchłania się tak dobrze jak wapń z nabiału, więc suplement może okazać się potrzebny.

  • Poszukaj również suplementu witaminy D. Można ją znaleźć w nabiale, więc suplementacja może okazać się niezbędna, szczególnie jeśli nie spędzasz wystarczająco dużo czasu na słońcu.

 

Nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie tętnicze w ciąży wymaga opieki lekarskiej.

 

W międzyczasie:

 

  • Utrzymuj odpowiednie tempo przybierania na wadze.

  • Bądź aktywna.

  • Unikaj alkoholu oraz produktów tytoniowych.

  • Poinformuj lekarza, jeśli przyjmujesz jakiekolwiek leki dostępne bez recepty lub na receptę.

 

Cukrzyca ciążowa

W przypadku wystąpienia cukrzycy ciążowej, zawsze stosuj się do zaleceń lekarza. Nie zostało to naukowo potwierdzone, ale wydaje się, że hormony w ciąży zaburzają wydzielanie insuliny u matek. To z kolei powoduje zaburzenie równowagi z insuliną dziecka, co prowadzi do podwyższonego poziomu glukozy we krwi. Dzieci urodzone z zaburzonym poziomem insuliny zagrożone są większym ryzykiem otyłości lub cukrzycy w późniejszym życiu. Leczenie cukrzycy ciążowej ma na celu utrzymanie tego samego poziomu glukozy we krwi co u kobiet u których cukrzyca nie występuje. Leczenie tej choroby zawsze wymaga specjalnego planowania posiłków oraz aktywności fizycznej.

 

Co możesz zrobić:

 

  • Poproś swojego lekarza o skierowanie do certyfikowanego dietetyka specjalizującego się w cukrzycy ciążowej, który pomoże ci ułożyć plan posiłków oraz nauczy cię jak radzić sobie z chorobą.

 

Więcej niż jedno dziecko

Ciąża bliźniacza lub mnoga oznacza większe zapotrzebowanie na kalorie. Aby dowiedzieć się jakie będzie twoje zapotrzebowanie na kalorie oraz składniki odżywcze:

 

  • Skonsultuj się ze swoim lekarzem gdyż zapotrzebowanie na kalorie może różnić się w zależności od tego czy rozpoczęłaś ciążę z niedowagą lub nadwagą.

 

Skurcze nóg

Często występujące w nocy skurcze nóg mogą być niepożądanym skutkiem ciąży. Najczęściej pojawiają się w trzecim trymestrze i najprawdopodobniej są wynikiem dodatkowych kilogramów, które dźwigać muszą twoje nogi.

 

Poniższe kroki mogą przynieść ci ulgę:

 

  • Rozciągaj łydki i zginaj nogi w kostkach.

  • Przyjmuj wystarczającą ilość wapnia, które wzmacnia kości i odgrywa rolę w skurczach mięśni. Jeśli twój lekarz zalecił ci suplement wapnia aby pomóc w rozluźnieniu mięśni, może on również zawierać magnez, który równoważy działanie wapnia.

 

W okresie ciąży możesz doświadczyć niektórych z powyższych problemów, ale równie dobrze mogą cię one ominąć. Pamiętaj, że z większością z nich można sobie poradzić – istnieją sposoby aby być zdrowym i czuć się komfortowo. Zawsze stosuj się do zaleceń swojego lekarza, który wie czego potrzeba tobie i twojemu dziecku!

 

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.