Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Article - udostępnij
X
uśmiech-na-brzuszku-dziecka

Dieta dla niemowląt i małych dzieci

Optymalna dieta dla dzieci ma wpływ na ich wzrost i rozwój. Poznaj zdrowe produkty dla dzieci i zapewnij zdrową przewagę swojemu dziecku.

sobota, 01.10.2016

Odżywianie niemowląt: mikro i makro składniki w diecie dziecka

 

Zdrowa, lekkostrawna dieta dziecka i optymalny sposób żywienia ma ogromny wpływ na wzrost i rozwój Twojego dziecka.

Dieta niemowlaka: rola mikroskładników w odżywianiu dziecka

Dobrze zbilansowana zdrowa dieta, zawierająca niezbędne mikroskładniki jest najlepszym gwarantem zdrowia dziecka. Bardzo ważne jest, by wybierać jedzenie, które zawiera wysoki poziom wapnia, potrzebnego dla prawidłowego wzrostu i rozwoju kości u dzieci. Wybierając produkty dla dzieci zwróć również uwagę na zawartość innych ważnych dla rozwoju dziecka mikroskładników.

Mikroskładniki ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka:

  • żelazo - przyczynia się do prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych u dzieci;
  • cynk - który wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego;
  • jod - który przyczynia się do prawidłowego wzrostu  u dzieci;
  • witamina A - która wspiera naturalną odporność dziecka i jest ważna dla wzroku;
  • witamina D - potrzebna do wchłaniania wapnia i dla prawidłowego wzrostu i rozwoju kości u dzieci;
  • witaminy z grupy B - niezbędne do uwolnienia energii z pożywienia.

Powyższe mikroskładniki można znaleźć w wielu produktach żywnościowych, dlatego tak ważne jest, by zapewnić dziecku dobrze zbilansowaną, różnorodną dietę zawierającą warzywa, tłuszcz, białko i węglowodany.

 

Dieta niemowlaka: makroskładniki i ich proporcje w prawidłowym żywieniu dziecka

Prawidłowa proporcja makroskładników w diecie dziecka:

Węglowodany (cukry) są ważnym dla organizmu źródłem energii i powinny stanowić ok. 50-70% diety. Dobrym przykładem łatwo dostępnego źródła węglowodanów są zboża.

Błonnik pokarmowy, mimo iż jest trudny do strawienia, również powinien być częścią diety małego dziecka, ponieważ jego układ trawienny jest już wystarczająco wykształcony. Dobrym źródłem błonnika pokarmowego są pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, nasiona roślin strączkowych, owoce i orzechy.

Tłuszcze również są dobrym źródłem energii. Dostarczają dwa razy więcej energii niż węglowodany, dlatego dobrze sprawdzą się w zdrowej diecie aktywnego dziecka. W diecie malucha staraj się ograniczać ilość tłuszczów nasyconych (ich źródłem są głównie produkty pochodzenia zwierzęcego), na rzecz tłuszczów nienasyconych (ich źródłem są głównie oleje roślinne).

Trzecim najważniejszym w odżywianiu dzieci makroskładnikiem, zaraz po węglowodanach i tłuszczach, jest białko. Odgrywa ono ważną rolę w rozwoju mózgu i mięśni. Podczas pierwszych 4.-6. miesięcy życia dziecka, najlepszą metodą na dostarczenie niemowlęciu odpowiedniej ilości białka w diecie jest karmienie piersią. Jeśli karmisz piersią, nie musisz się martwić o ilość dostarczanego dziecku białka, ponieważ mleko matki zapewnia wysokiej jakości białko w idealnych ilościach - ilościach potrzebnych dla rozwijającego się organizmu. Na początku życia dziecka, mleko kobiece zawiera największą ilość białka, ponieważ dziecko potrzebuje go do intensywnego w tym okresie wzrostu. Z czasem ilość białka w kobiecym mleku ulega zmniejszeniu, ponieważ potrzeby dziecka maleją i tempo wzrostu maleją.

 

Zdrowa dieta dla dzieci: dodatkowe informacje

W momencie odstawienia dziecka od piersi i na początku rozszerzania diety, spożycie białka może znacząco wzrosnąć. Dzieje się tak dlatego, że mamy, mimo iż zwykle przestrzegają zalecanej ilości spożycia mleka (2 kubki), podają też inne produkty z rodzinnego stołu, będące źródłem białka (mięso, ryby, produkty zbożowe). Dzienne spożycie białka u maluchów zwykle przekraczana zalecane spożycie.  Rodzice powinni ograniczyć ilość białka w diecie dziecka do 2. roku życia.  Jeśli mama z jakichś powodów nie może karmić piersią, po konsultacji z lekarzem, powinna wybrać odpowiednie mleko modyfikowane z możliwie najniższą zawartością białka.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

Zarejestruj się!

Mamy oceniają tę treść na 0/5

Zbyt mało szczegółów dotyczących diety

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.