Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Article - udostępnij
X
uśmiech-na-brzuszku-dziecka

Dieta dla niemowląt i małych dzieci

(1 opinia)

Dowiedz się, jakich  składników nie powinno zabraknąć w diecie dziecka, w trosce o jego zdrowy wzrost i rozwój!

sobota, 01.10.2016

Optymalny sposób żywienia ma ogromny wpływ na wzrost i rozwój Twojego dziecka.

 

Dieta niemowlaka: mikroskładniki

 

Dobrze zbilansowana dieta, zawierająca niezbędne mikroskładniki jest najlepszym gwarantem zdrowia dziecka. Bardzo ważne jest, by wybierać jedzenie, które zawiera wysoki poziom wapnia, potrzebnego dla prawidłowego wzrostu i rozwoju kości u dzieci. Innymi ważnymi mikroskładnikami są:

  • żelazo - przyczynia się do prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych u dzieci;
  • cynk - który wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego;
  • jod - który przyczynia się do prawidłowego wzrostu  u dzieci;
  • witamina A - która wspiera naturalną odporność dziecka i jest ważna dla wzroku;
  • witamina D - potrzebna do wchłaniania wapnia i dla prawidłowego wzrostu i rozwoju kości u dzieci;
  • witaminy z grupy B - niezbędne do uwolnienia energii z pożywienia.

Powyższe mikroskładniki można znaleźć w wielu produktach żywnościowych, dlatego tak ważne jest, by zapewnić dziecku dobrze zbilansowaną, różnorodną dietę zawierającą warzywa, tłuszcz, białko i węglowodany.

 

Dieta niemowlaka: makroskładniki

 

Węglowodany (cukry) są ważnym dla organizmu źródłem energii i powinny stanowić ok. 50-70% diety. Dobrym przykładem łatwo dostępnego źródła węglowodanów są zboża.

Błonnik pokarmowy, mimo iż jest trudny do strawienia, również powinien być częścią diety małego dziecka, ponieważ jego układ trawienny jest już wystarczająco wykształcony. Dobrym źródłem błonnika pokarmowego są pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, nasiona roślin strączkowych, owoce i orzechy.

Tłuszcze również są dobrym źródłem energii. Dostarczają dwa razy więcej energii niż węglowodany, dlatego dobrze sprawdzą się w diecie aktywnego dziecka. W diecie malucha staraj się ograniczać ilość tłuszczów nasyconych (ich źródłem są głównie produkty pochodzenia zwierzęcego), na rzecz tłuszczów nienasyconych (ich źródłem są głównie oleje roślinne).

Trzecim najważniejszym makroskładnikiem, po węglowodanach i tłuszczach, jest białko. Odgrywa ono ważną rolę w rozwoju mózgu i mięśni. Podczas pierwszych 4.-6. miesięcy życia dziecka, najlepszą metodą na dostarczenie niemowlęciu odpowiedniej ilości białka jest karmienie piersią. Jeśli karmisz piersią, nie musisz się martwić o ilość dostarczanego dziecku białka, ponieważ mleko matki zapewnia wysokiej jakości białko w idealnych ilościach - ilościach potrzebnych dla rozwijającego się organizmu. Na początku życia dziecka, mleko kobiece zawiera największą ilość białka, ponieważ dziecko potrzebuje go do intensywnego w tym okresie wzrostu. Z czasem ilość białka w kobiecym mleku ulega zmniejszeniu, ponieważ potrzeby dziecka maleją i tempo wzrostu maleje.

 

Zdrowa dieta dla dzieci: dodatkowe informacje

 

W momencie odstawienia dziecka od piersi i na początku rozszerzania diety, spożycie białka może znacząco wzrosnąć. Dzieje się tak dlatego, że mamy, mimo iż zwykle przestrzegają zalecanej ilości spożycia mleka (2 kubki), podają też inne produkty z rodzinnego stołu, będące źródłem białka (mięso, ryby, produkty zbożowe). Dzienne spożycie białka u maluchów zwykle przekracza zalecane spożycie.  Rodzice powinni ograniczyć ilość białka w diecie dziecka do 2. roku życia.  Jeśli mama z jakichś powodów nie może karmić piersią, po konsultacji z lekarzem, powinna wybrać odpowiednie mleko modyfikowane z możliwie najniższą zawartością białka.

Czytaj dalej

Dołącz do Programu Nestlé Zdrowy Start w Przyszłość

Pozwól nam wspierać Cię naszą wiedzą i doświadczeniem na poszczególnych etapach rozwoju Twojego malucha!

  • Odbierz darmową próbkę NAN OPTIPRO Plus 2
  • Weź udział w KONKURSACH i wygrywaj!
  • TESTUJ produkty Nestlé dla niemowląt i małych dzieci
  • Otrzymuj NEWSLETTER z informacjami od ekspertów

Zarejestruj się!

Powiązane tematy
Opinie o artykule

Podziel się opinią

1 opinia

sobota, 11 marzec 2017 - 02:00

Justyna

Zbyt mało szczegółów dotyczących diety

Podziel się opinią

Nadal nie znalazłaś tego
Czego szukasz?

Wypróbuj naszą nową wyszukiwarkę. Zawsze znajdziesz tam coś dla siebie.